Skip to content Skip to footer

Uren pædagogik 2

Forfatter:(red.) Forfatter:Lene Tanggaard Forfatter:Svend Brinkmann Forfatter:Thomas Aastrup Rømer

Der sker en centralisering af beslutningsprocesserne i uddannelsessystemet, mens de økonomiske tøjler strammes. Men hvilken rolle kan og skal pædagogikken spille her?

Yderligere information

Sidetal

270

Udgivelsesdato

25.03.2014

Køb bogen

title Beskrivelse

Både pædagogisk forskning og praksis får stor bevågenhed i disse år. Folkeskolens resultater måles og sammenlignes i internationale undersøgelser. Kravene til øget konkurrenceevne i det åbne, globale marked stiger, og uddannelserne skal levere videnskytset.

Må vi gå på kompromis med uddannelsestraditioner, for at vi i krisetider kan få mere viden til flere elever for færre penge, og er blåstemplede pædagogiske metoder vejen frem? Eller udfolder pædagogikken sig mere kreativt og uregerligt, alt imens den er med til at skabe mindre målbare værdier i vores samfund?

Bogen er en opfølgning på den debat, som udgivelsen af Uren pædagogik igangsatte. Her udbygges og nuanceres forståelsen af pædagogikken som ’uren’, det vil sige knyttet til kultur, fag, kontekst og materie.

Begrebet uren pædagogik sættes ind i en aktuel sammenhæng, hvor mangeartede parametre er med til at forme de krav, som møder dansk pædagogik i daginstitutioner, folkeskole og videregående uddannelser – og bogens forfattere giver bud på, hvad den urene pædagogik kan bidrage med i dette udfordrende landskab.

 

"Et begavet modspil"
Lone Nørgaard, Jyllands-Posten

 

"Det er interessant og tænkevækkende læsning for både de pædagogiske udøvere og de skolepolitiske beslutningstagere. Der er stof til megen overvejelse og debat."
Henrik Munch Jørgensen, Lektørudtalelse

 

"Der er masser at komme efter i Uren Pædagogik 2, der kommer vidt omkring ..."
Jonas Møller, Højskolebladet

  • ISBN: 9788771292770
  • Omslagsdesign: Joyce Grosswiler

Du kunne også være interesseret i...