title Beskrivelse
Der findes en enorm mængde teknisk information om forskningsmetoder, og man kan nemt miste overblikket over, hvorfor vi udfører uddannelsesforskning, og hvor og hvordan forskning kan bidrage til forbedringen af uddannelse.
Uddannelsesforskning – en uortodoks introduktion fører dig gennem de bredere sociale og politiske sammenhænge inden for uddannelsesforskning og fokuserer på de grundlæggende spørgsmål, såsom hvad uddannelse egentlig “er”, og hvad det er til for. Ved at gøre det, stiller bogen spørgsmål, som mere “ortodokse” introduktioner til teori og praksis inden for uddannelsesforskning ofte lader ligge.
Gert Biesta gennemgår en række centrale problemstillinger, der præger ethvert projekt inden for uddannelsesforskning, heriblandt teoriens rolle i forskning, hvad det betyder og kræver at forbedre uddannelse, karakteren af uddannelsespraksis, historien om uddannelsesforskning og videnskab, forbindelsen mellem forskning, professionalitet og demokrati, samt de sociale og politiske dimensioner af akademisk publicering. Hvert kapitel indeholder en række spørgsmål for at opfordre til yderligere diskussion.