title Beskrivelse
Gert Biesta argumenterer i denne bog for, at uddannelse bør være verdensvendt snarere end rettet mod læreplaner og mål for eleven. Det er ikke kun, fordi uddannelse skal give eleverne viden og færdigheder til at agere i verden, men først og fremmest fordi verden er det sted, hvor vores eksistens som mennesker finder sted.
Bogen udforsker, hvad en eksistentiel orientering for uddannelse indebærer, og hvorfor denne bør være et presserende anliggende for uddannelse i dag. Han fremhæver betydningen af undervisning, der ikke forstås som overførsel af viden og færdigheder, men som en handling, der retter elevernes opmærksomhed mod verden og det, vi skal kunne i verden.
Biesta viser således, hvorfor undervisning har betydning for uddannelse. Den fremhæver skolens unikke position som stedet, hvor den nye generation får tid til at møde verden og møde sig selv i forhold til verden. I hvilket omfang samfundet stadig er villig til at stille denne tid til rådighed, er en vigtig indikation på dets demokratiske kvalitet.