title Beskrivelse
Forfatter og musiker James McBride begiver sig helt konkret ud på sporet efter James Brown og den amerikanske soul. Han afdækker, hvordan Browns sjæl og musik som så mange andres var forankret i det sted, han kom fra. Et sted som blev jævnet med jorden og erstattet af en atombombefabrik, mens Brown afsonede en dom i det lokale ungdomsfængsel.
Det er en personlig rejse ind i historien om et land, hvor n-ordet er verboten, men hvor fattigdom blandt sorte er en selvfølge, og hvor sorte den dag i dag slår blikket ned. Et USA som sjældent vises frem for offentligheden.
"James Browns liv er hyllet i en sky af spin og opspind. I sin biografi reder James McBride trådene ud uden at gøre noget forsøg på at ophæve kontrasterne i et modsætningsfuldt og farverigt liv med musik."
Kim Skotte, Politiken
“Det er ingen traditionel biografi. Nærmere er bogen en rejsereportage båret af et hæsblæsende nyjournalistisk anslag, der giver plads til både mentale og geografiske afstikkere, undersøgende gravearbejde og interview med folk, der ikke har lyst til at sige noget; musikkritik, afroamerikansk historie og essayistiske indslag, det hele afviklet i stemningsfulde kulisser og krydret med forfatterens minder fra barndommens New York.”
Tonny Vorm, Information
"McBride tordner mod det hvide USA, der underbetaler sorte musikere, skriver historien i eget navn og danser soul med stive ben, som kun en hvid mand kan gøre det, og her er et direkte angreb på den underliggende racisme, der er grundfæstet i USA. Det føjer til læseglæden, at McBride har fuld kontrol over hele værktøjskassen inden for den kreative nonfiktion, og at manden har både humor og hjerte i overmål."
Morten Wilhelm Scholz, Weekendavisen
"Jeg mindes ikke tidligere at have læst et så litterært syngende forord. Tempo og rytme, billedskabende formuleringer, sproglige overraskelser. En appetitvækker til det, der skal komme ... En fantastisk, men ikke altid lige behagelig bog at læse. Et stilistisk originalt forsøg på at forklare den amorfe blanding af sort politik, kultur og musik, der skabte James Brown."
Benny Lihme, Social Kritik
"Så kan man sidde og have den fornøjelse ekstra når man lytter til nummeret næste gang. Undervejs får forfatterjournalisten Chris McBride – som altså både skriver gevaldigt godt og er blevet godt oversat – også afdækket en hel masse afroamerikansk historie og folkesjæl som jeg ikke var opmærksom på ellers. Og selv om det er nogenlunde lige så barskt som man kunne frygte, så er det også interessant læsning som bidrager til en mere indgående forståelse af hvor nådesløs populærmusikkens verden kan være. Det er heftige sager, joda. Men altså også et velskrevet indblik i en sydstatskultur som ikke fylder specielt meget i det samlede billede af USA i dag."
Øjvind Fritjof Arnfred, Ugeavisen
"Der bliver ikke lagt så meget som en lillefinger imellem, når McBride plukker industriens gribbe i sin velskrevne skildring af USA’s Soulbrother Number One … McBride formår igennem et medrivende sprog og en række interviews med de få tilbageværende af Browns forsvindende lille inderkreds at skildre det komplekse menneske James Brown og hans betydning for den afroamerikanske kultur hele vejen frem til i dag, hvor Browns efterladte er ved at flå totterne af hinanden i et juridisk slagsmål af Dickenske proportioner … Selv om det er noget af en mundfuld at finde rundt i, selv i reduceret form, styrker det den del af historien, som handler om rampelysets skyggeside og det sorte Amerikas vilkår. Disse dimensioner er med til at gøre bogen her til noget nær pligtlæsning for enhver med så meget som en perifer interesse i populærmusik og musikhistorie, hvor afroamerikanerne som regel ender som nummer sjok i det store pengeræs.”
Øjvind Fritjof Arnfred, Litteratursiden
"McBride skriver blændende ... Man får et fint indblik i, hvem James Brown var, og hvad der har formet ham. Men den præcise historie om Brown er umulig at få ... McBrides måde at fortælle om sortes historie, minder om den man finder i Colson Whiteheads ..."
Allan Thomsen, Volhøj, Lektørudtalelse
“Et ukonventionelt og fascinerende portræt af Soul Brother Number One og betydningen af hans storhed og fald.”
Kirkus Review
“En vigtig bog om en vigtig aktør i den amerikanske musikhistorie og om amerikansk kultur.”
The Boston Globe
“En tour de force i kulturel reportage.”
The Seattle Times
“Tankevækkende og undersøgende.”
The New York Times Book Review
“En uforfærdet journalistisk magtdemonstration.”
USA Today
“Oplysende ... dragende.”
The Washington Post