title Beskrivelse
Pædagogikken er blevet alt for ren og pæn. Store dele af den pædagogiske forskning er i disse år optaget af at finde metoder, der kan rejse rundt fra fag til fag og fra skole til skole.
Pædagogik reduceres dermed til anvendelse af disse metoder, og den pædagogiske forsknings opgave bliver at blåstemple bestemte metoder med en særlig forskningsmæssig evidens. Metoder bliver kongevejen til sikkerhed, kontrol og mere læring.
"Perlen i samlingen er lektor David Bugges bidrag om den fortællekunst, der er på vej ud af uddannelsessystemet, og som han forsvarer med fortællingernes egne greb. Fornemt."
Politiken
"Uren pædagogik er en højaktuel og højst relevant bog [...] Den formår at fange og fortælle på en yderst kompetent og interessant måde, der gør, at selv de, der ikke har en større teoretisk baggrundsviden kan læse med."
Kulturkapellet
"Nu ser det endelig ud til, at vi får et sammenhængende og grundigt kritisk standpunkt i forhold til de senere års lidt for lette udsagn om pædagogiske koncepter, der på den ene eller anden måde har skullet redde skolens lærere eller elever. Kritikken formuleres gennem begrebet "uren pædagogik", et begreb, der skal skabe distance til de "rene" pædagogiske koncepter, der markedsføres – Classroom Management, Cooperative Learning med flere. "Uren pædagogik" tager som udgangspunkt den sammenhæng, en pædagogisk praksis altid udføres i, alvorligt. ... Alle bogens artikler kan anbefales, selvom de ikke alle er lige letlæste. Bogens kerne udgøres af artiklen "Til forsvar for en uren pædagogik". En grundig introduktion til begrebet og den forståelse af pædagogik, bogens forfattere kritiserer. Bogens tre redaktører bidrager med hver en artikel. ... Bogen indeholder flere gode bidrag end de nævnte, blot er der ikke mere plads i denne anmeldelse. Får bogen mange læsere? Forhåbentlig – de, der får den læst, vil blive klogere og vil få et absolut brugbart begreb med på deres videre færd i deres pædagogiske praksis."
Gunnar Green, Folkeskolen
"Herligt. Bogen byder på artikler af stor væsentlighed og kan varmt anbefales."
Egon Clausen, Højskolebladet