title Beskrivelse
“Telefonen ringede, mens jeg var ved at koge spaghetti ude i køkkenet. Jeg havde stillet ind på FM og fløjtede med på ouverturen til Rossinis ´Den tyvagtige Skade´, den perfekte musik at koge pasta til.”
Så tilforladeligt og hverdagsagtigt starter denne fantastiske fortælling. Men da fortælleren, den unge og for tiden arbejdsløse, nærmest hyperalmindelige fyr, Toru Okada, tager telefonen, hører han en stemme, der tilhører en kvinde, han ikke kender – ikke desto mindre lader hun til at vide alt om ham. Hermed er det endegyldigt forbi med hans uforstyrrede hverdagsrutiner.
Denne store roman er Murakamis hovedværk. Den leger ubesværet med sprog og genre, veksler elegant mellem realisme og mystik og fører læseren ind i den japanske historie. Og som underlægningsmusik hører vi sære fugleskrig og kanebjælder i cyberspace.
"Den danske hardcover udgave er på 635 sider, men det skal man ikke lade sig skræmme af, den forsvinder mellem fingrene på en, så man er helt ked af, at den allerede er slut. – men så kan man heldigvis kaste sig over Murakamis nyeste bog ..."
Julie M. Callesen, KultuNaut
"'Trækopfuglens krønike' har internationalt cementeret Haruki Murakamis placering som en af tidens største fortællere, og den må regnes blandt efterkrigstidens store originale romaner."
Kim Skotte, Politiken
"... Hvilken herlig krydsning mellem Woody Allen og Franz Kafka." The Observer "En postmoderne detektivroman, hvor drømme, hallucinationer og vilde fantasier får en mere afgørende rolle for opklaringen, end virkelighedens spor."
Publishers Weekly
"Jeg forstår fuldt ud, hvorfor man siger, at dette er den japanske forfatter Haruki Murakamis hovedværk, og at man kan forvente en måneds ventetid efter den på bibliotekerne."
Hilde K. Pedersen, MidtFyns Posten
"'Trækopfuglens krønike' af Haruki Murakami Startede min store Murakami -begejstring, som ikke har lagt sig siden! Murakami skriver på samme tid utrolig enkelt og meget komplekst. Nemt forståeligt og totalt absurd. Hans sprog er som poesi, og hans fortællinger er både uhyggelige, smukke og morsomme."
Ane Cortzen, Femina