Skip to content Skip to footer

Skolens formål

- dannelse, splittelse og uniformativering

“… en yderst gennemarbejdet og velovervejet udgivelse, som kommer godt i dybden med sine analyser og tolkninger. En både vedkommende, tankevækkende, omfattende og relevant udgivelse for alle med engagement i skoleverdenen. Er absolut er værd at læse i sin helhed.”
Henrik Munch Jørgensen, Lektørudtalelse

Yderligere information

Sidetal

564

Udgivelsesdato

13.04.2022

Køb bogen

title Beskrivelse

I denne bog udfolder Thomas Aastrup Rømer et originalt og værdifuldt bidrag til debatten om folkeskolen og til skoleforskningen. ‘Skolens formål’ er en vigtig analyse af de store forandringer, som er sket med fundamentet under vores demokrati: vores fælles folkeskole.

Rømer blotlægger det tætte samspil mellem folkeskolens formålsparagraf og skolepolitikken, historisk og i dag. Han viser, at der har udviklet sig en splittelse mellem den pædagogiske tradition, som formålsparagraffen udspringer af, og den skolepolitiske anvendelse af selvsamme paragraf. Denne splittelse skal vi være på vagt over for, hvis vi vil bevare det helt unikke, der kendetegner den danske folkeskole og dens rolle i vores samfund.

“Rømer har skrevet en fantastisk grundig bog om, hvordan man kan se opkomsten af skolens formål som et resultat af en lang ånds- og idehistorisk. Han får virkelig knyttet mange forskellige inspirationer sammen … Der er mange andre punkter, hvor Rømers omfangsrige værk vækker til diskussion. Men uanset hvad, må man sige, at hans stemme inden for dansk pædagogik er både enestående og interessant. Det er værd at lytte til hans tale. Og uanset om man deler hans synspunkter eller ej, så er de altid bakket op af en belæsthed og grundighed, der aftvinger respekt.”
Ove Christensen, Folkeskolen

 

  • ISBN: 9788772047744
  • Omslagsdesign: Malene Rauhe