Skip to content Skip to footer

Hvordan vi tænker

en reformulering af forholdet mellem refleksiv tænkning og uddannelsesprocessen
Forfatter:John Dewey

En central tekst i Deweys forfatterskab, hvor han blandt andet introducerer og uddyber begrebet refleksiv tænkning.

Yderligere information

Sidetal

241

Udgivelsesdato

16.10.2009

Serie Dewey Biblioteket
Køb bogen

title Beskrivelse

‘Hvordan vi tænker’ regnes for et af Deweys hovedværker, fordi han heri præsenterer og udfolder begrebet om ´den refleksive tænkning´, et begreb, som er helt centralt hos ham igennem hele forfatterskabet.

Dewey definerer helt kort refleksiv tænkning som “den form for tænkning, der består i at vende et tema i hovedet og underkaste det en alvorlig og sammenhængende overvejelse.” Denne definition udvikler og underbygger Dewey bogen igennem – hele tiden i relation til den refleksive tænknings betydning for uddannelsesprocessen.

De studerende må bibringes lyst til at undersøge og reflektere over, hvad de har lært, ud fra en skeptisk, nysgerrig og eftertænksom tilgang. Undersøg et problem, find en løsning, tænk over, hvorfor det lykkedes eller ikke lykkedes og lær af dine succeser og fejltagelser.

Deweys påstand er, at man kan lære at tænke og lære at værdsætte processen lige så meget som resultatet.

Hvordan vi tænker er med sin klare og spændende fremstilling relevant for alle, der interesserer sig for filosofi, pædagogik, sociologi og psykologi. Og naturligvis for praktikere inden for professionerne, hvad enten det drejer sig om lærere, pædagoger, sygeplejersker – eller personaleudviklere, medarbejdere og ledere.

  • Originaltitel: How we think
  • ISBN: 9788779556225
  • Oversætter: Joachim Wrang
  • Omslagsdesign: Joyce Grosswiler