title Beskrivelse
Skolen er en institution, der er tæt forbundet med samfundet omkring den. Skolens funktion og opgaver påvirkes af samfundets krav og forventninger, og samtidig spiller skolen en central rolle i samfundets udvikling og fremtid. Første del fokuserer på samspillet mellem skolen og samfundet, skolens opgave, pædagogikkens genstandsfelt og hvad dannelse kan være.
Undervisning og læring er centralt for skolens praksis, og det er vigtigt at forstå, hvordan elever lærer, og hvordan undervisning kan tilrettelægges for at støtte elevernes læring – både i en dannelses og uddannelses optik. Anden del fokuserer på overvejelser om, hvordan de pædagogiske intentioner konkret kan udspille sig i praksis.
Etisk bevidsthed og dømmekraft er afgørende for at kunne navigere i de mange udfordringer og grundlæggende dilemmaer, der opstår i lærerens arbejde. Tredje del ser nærmere på nogle af de etiske overvejelser, der knytter sig til lærerens rolle og ansvar i skolen.
Bogen er redigeret af uddannelsesleder på læreruddannelsen i Silkeborg VIA Anja Madsen Kvols, lektor ved VIA University College, Aarhus, Benedikte Vilslev Petersen, pædagogisk leder på læreruddannelsen Silkeborg VIA Mikkel Wiskerchen.