Skip to content Skip to footer

Empati i skolen

Forfatter:Nicole Mirra

kritisk literacy og medborgerska

Yderligere information

Sidetal

168

Udgivelsesdato

07.09.2021

Køb bogen

title Beskrivelse

Hvordan ruster vi eleverne til fremtidens samfundsmæssige udfordringer uden at tage modet fra dem? Hvordan kan undervisningen i skolens fag bidrage til elevernes udvikling af demokratisk handlekompetence?

Nicole Mirra er politisk engageret såvel i sin bog som sit virke som underviser. Hun peger med udgangspunkt i kritisk literacy på den mulige forbindelse mellem underviserens og skolens samfundsengagement og elevernes aktive medborgerskab. Gode literacykompetencer er forudsætningen for at klare sig godt i livet og samfundet, men som lærer kan det være udfordrende at koble undervisningen i sprog og tekster til skolens overordnede formål.

Mirra introducerer her begrebet kritisk empatisk medborgerskab som sit bud på en sådan kobling og viser med en mængde eksempler, hvordan demokratisk handlekompetence og samfundssind kan gribes an fra et fagligt ståsted.

"... værd at anbefale til studie og refleksion blandt lærere og ledere, der gerne vil fremme den del af folkeskolens virke, der handler om dannelse!" Steen Jonsson Agger, Plenum “Det er en både interessant og tankevækkende udgivelse for både pædagogiske studerende samt undervisere. En bog som gør undervisning til ikke kun faglig uddannelse, men til menneskelig udvikling og etisk dannelse, som gør eleverne til aktive medborgere.” Lektørudtalelse, Henrik Munch Jørgensen

  • Originaltitel: Empati i skolen
  • ISBN: 9788772044545
  • Oversætter: Conni Hesel Rickmann
  • Omslagsdesign: Christinna Lykkegaard Nilsson
  • Forord / Efterskrift: Conni Hesel Rickmann / Ernest Morrell