title Beskrivelse
2012-udgave
Bogen henvender sig til lærere og studerende i læreruddannelsen samt til alle, der interesserer sig for naturfagenes placering i skolen og samfundet.
Hvad er naturvidenskab – og hvilken plads har naturfag som almendannelse i et moderne samfund? Svein Sjøberg argumenterer for, at naturfagene ikke kun skaber et grundlag for de rent materielle sider ved et moderne samfund, men at naturfagenes ideer, metoder og verdensbillede er blandt de mest centrale dele af vor kulturarv. Naturfag er derfor vigtige i skolen også som kultur- og dannelsesfag og som ballast i et demokratisk samfund.
Svein Sjøberg præsenterer videnskabsteori fra både et filosofisk, et historisk og et sociologisk perspektiv. Især beskæftiger han sig med, hvordan man kan forholde sig til den postmoderne kritik af naturvidenskaben, som man ofte møder i dag. Bogen giver også en interessant præsentation af nyere teorier og forskning om børns og unges læring.
Bogen er oversat fra den nyreviderede norske udgave. Den er bearbejdet til dansk af Kirsten Paludan. Desuden har Poul V. Thomsen skrevet et kapitel om særlige danske forhold, og i kapitel 10 gennemgår Henrik Busch de danske resultater af den store internationale ROSE-undersøgelse, som Svein Sjøberg er initiativtager til.
2012-udgave
Bogen henvender sig til lærere og studerende i læreruddannelsen samt til alle, der interesserer sig for naturfagenes placering i skolen og samfundet.
"... Godt og ondt følges ad i naturvidenskaberne. Og begge elementer skal med, når vi beskæftiger os med naturvidenskab, hvilket både fremskridtsoptimister og 'progressive' kritikere må besinde sig på! Det er en af de ting, Sjøberg argumenterer for, men han stopper ikke dér. Han har ikke skrevet en tung bog for at slå os (på lærerværelset) i hovedet med den, men fordi der er meget at sige om sagen ..."
Lars Andreassen, Politiken
"Bogen bør være pligtlæsning for alle, der underviser i naturfag"
Karsten Boll, Lektørudtalelse
"Det betyder, at bogen ikke alene er den gode lærebog til naturfagsdidaktik – den er også en bog man kan nyde at debattere med."
Helene Sørensen, Nordic Studies in Science Education