title Beskrivelse
Bog 2
Juli – September 1984
“Tjekhov har engang sagt, at man ikke skal inddrage unødvendige rekvisitter i en fortælling. Hvis der dukker en pistol op, skal den også affyres på et eller andet tidspunkt.”
“Men det her er jo ikke nogen fortælling. Det er den virkelige verden.”
Sådan bliver handlingen i første kapitel af denne anden bog i Haruki Murakamis romanværk ‘1Q84’ næsten bogstavelig talt skudt i gang. Et værk i tre bøger, hvis kerne er en kærlighedshistorie i slægt med de store klassikere; to elskende, som mere eller mindre ubevidst leder efter hinanden.
Tengo, en ensom mand med forfatterdrømme, og Aomame, en ung kvinde på en livsfarlig mission, er de to altdominerende hovedpersoner, og som historien skifter mellem dem i dur og mol, bliver det gådefulde og dybt komplicerede spil af begivenheder, der binder dem sammen, mere og mere udfoldet. Det er en historie om en mystisk religiøs kult, en overjordisk smuk syttenårig romandebutant, en ufattelig grim og meget insisterende privatdetektiv, en tilbagetrukket gammel dame med et krisecenter, en venlig, men brutalt effektiv bodyguard, misbrugte småpiger og sært dragende historier i historien, som ‘Kattenes by’ og ‘Luftpuppen’.
‘1Q84’ udspiller sig i løbet af skæbneåret 1984.
Og hvis vi troede, at menneskeheden var kommet helskindet gennem dette skelsættende Orwell-år, så må vi tro om igen.
"Jeg læser aldrig en bog to gange, men japanske Haruki Murakamis '1Q84' blev en undtagelse. For bogens særlige blanding af stille japanske eksistenser, poetiske sætninger, hæsblæsende action og et plot, der vrider og vender sig i komplet uforudsigelige retninger, er noget af det mest inspirerende, jeg har læst i mange år."
Susan Grønbech, Børsen
"… det danske bind tre [er] stadig værd at vente på. Ganske enkelt fordi Mette Holm får en sprød, underspillet humor frem i Murakamis sprog, som hendes mere nøgterne, engelsksprogede kolleger ikke i nær samme grad har blik for … … man tuder mod månerne af både gru og begejstring – ikke blot over, hvordan det går, men også over, hvad Murakami viser, at litteratur kan."
⭐⭐⭐⭐⭐⭐
Jakob Levinsen, Jyllands-Posten
"Blandingen af sort thriller, kærlighedshistorie og folkeeventyr af den onde slags er en effektiv blanding, man holdes vågen af, spekulerer over, frydes ved ... Indtil nu har Murakamis storværk indfriet alle forventninger."
Lars Bonnevie, Weekendavisen
"Der diskes med andre ord op for det bedste i Murakamis forfatterskab: Den hårdkogte noir-stemning fra debuten 'En vild fårejagt' , den melankolske kærlighed fra gennembruddet 'Norwegian Wood' og spændingen mellem virkelighed og uvirkelighed fra det foreløbige hovedværk, 'Trækopfuglens krønike' . Resultatet er besnærende, og selv om vi endnu mangler at få alt til at falde på plads, tyder meget på, at Murakami er godt i gang med at skrive sig hen mod sit nye og endelige hovedværk."
Tonny Vorm, Information
"Murakami demonstrerer igen sin overlegne evne til at skabe fuldstændigt overbevisende fantasiverdener, hvor kun forestillingsevnen sætter grænserne. Og så er det tilmed helt elementært spændende, dybt romantisk og meget, meget mystisk. Et trip af dimensioner."
⭐⭐⭐⭐⭐
Henrik Queitsch, Ekstra Bladet
"Hans bøger bliver nærmest komponeret som musik med brug af temaer og med mere sans for improvisation og melodi end for logik. Er det en tryllestav eller en taktstok, han svinger for at skrive fantastiske og uudgrundelige romaner, man uden videre kan forstå ved hjælp af gehør?"
Kim Skotte, Politiken
"Han er for længst blevet til noget større. Til noget andet, til noget mere end blot en forfatter med flair for sprog og fortælling."
Jeppe Krogsgaard Christensen, Berlingske
"'1Q84' er en tindrende skøn sirenesang – æggende og lokkende, men også faretruende, rumlende af dissonans."
Mogens Rude, Jydske Vestkysten