Skip to content Skip to footer

Skrivedidaktik

Om udvikling af skrivekompetencer og skriftlighedskultur.

Yderligere information

Udgivelsesdato

17.08.2015

Sidetal

174

Køb bogen

title Beskrivelse

Gennem skrivning udvikles tanker, som former sig til tekst. Det kan faglæreren udnytte i sin undervisning, og med en tydelig og aktiv skrivedidaktik får lærerne mulighed for at tilrettelægge undervisningen, så eleverne kan skrive sig til faglig viden. Skrivning i fagene styrker elevernes faglige udvikling, når lærerne har et fælles sprog om skrivning og eksplicit arbejder med skriveformål, skriveordre, modellering og feedback.

Bogen anbefaler lærere at lade eleverne skrive i skolens fag for at understøtte deres læreprocesser. Den bygger på Nationalt Videncenter for Læsnings projekt ”Skrivedidaktik på mellemtrinnet i alle fag”. Projektet har fokus på, hvordan skrivedidaktik kan understøtte den faglige undervisning og give eleverne mulighed for at forme og fastholde den viden, de tilegner sig i de forskellige fag.

 

"... et godt værktøj for både undervisere og ledere til sammen at komme godt igang med at udvikle skolernes skrivedidaktikker og herved understøtte og fremme elevernes læring. Ligeledes vil bogen kunne give lærerstuderende et godt afsæt til at inddrage skriftligheden i alle fag."
Henrik Munch Jørgensen, Lektørudtalelse

  • Originaltitel: Skrivedidaktik
  • ISBN: 9788771296679
  • Omslagsdesign: Christian Hvid