Skip to content Skip to footer

Højskolepædagogik

Forfatter:(red.) Forfatter:Jonas Møller Forfatter:Rasmus Kolby Rahbek

En fortælling om livsoplysning i praksis

Hvad gør en højskole til en højskole og ikke til en hvilken som helst skole eller til et hvilket som helst andet tilbud i oplevelsesøkonomien? Hvad er det i højskolernes praksis, der gør, at de ikke blot leverer oplevelser, men også livsoplysning, dannelse og faglighed på et niveau, som legitimerer skoleformens fortsatte eksistens? Kort sagt: Hvad er en højskole?

Yderligere information

Udgivelsesdato

15.05.2015

Sidetal

254

Køb bogen

title Beskrivelse

Denne bog går til spørgsmålet om, hvad en højskole er, ved at tage fat i højskolens pædagogik. Samtidig er det forhåbningen at løfte samtalen ud af højskolens egen verden ved at reflektere det selvoptagede spørgsmål i en almen pædagogik – så det bliver vedkommende og får betydning for andre end højskolerne selv.

Gennem fortællinger, diskussioner, fortolkninger og udfordringer inspirerer bogen til refleksion over højskolen, dens pædagogik og dens muligheder. Udgangspunktet er, at der i højskolen udfoldes en særlig pædagogisk praksis. Denne praksis er kendetegnet ved spændinger, paradokser og muligheder, der ikke gives færdige løsninger på, men som alle i højskolen vedvarende bør reflektere over og udfordres på, og som også har stor relevans uden for en snæver højskolepraksis. Bogen henvender sig til alle med interesse for såvel undervisning og pædagogik som for højskolens anliggende og praksis.

”Et velgørende modspil til et åndløst pædagogisk kleresi anført af Moderniseringsstyrelsen.”
Lone Nørgaard, Jyllands-Posten

"... vi behøver en debat om højskolen både internt og i samfundsdebatten. Højskolen er alt for betydningsfuld for udviklingen af vores samfund til, at den kan undværes. Men dens fremtid afhænger af, om den her og nu tør være 'et andet sted'."
Peter Kemp, Dansk Kirketidende

”Højskolepædagogikken får mæle i en ambitiøs og flerstemmig bog.”
Steen Nepper Larsen, Højskolebladet

"Det er en meget velkommen bog, som med smittende engagement, stor indsigt og politisk vilje, rækker ud mod alle os andre, der arbejder med pædagogik og undervisning. Med Almen Pædagogik og Livsoplysning som omdrejningspunkt viser de to forfattere, at højskolepædagogik kan noget med dannelse, folkeoplysning, tilværelsesforståelse og demokrati, som vi i Danmark er stolte af og verdensberømte for.”
Lærke Grandjean, Folkeskolen

"Den historisk-poetiske højskole har i denne spændende bog fået en gave ..."
Efterskolen, Ole Borgå

"'Højskolepædagogik' gir ikke noe endelig svar på hva som kjennetegner folkehøjskolepedagogikken eller hva folkehøgskole er, men de presenterer en fortelling om en felles pedagogikk og et levende skoleslag med utgangspunkt i skolernes pedagogiske praksis. Boka er solid og gjennomarbejdet, og bør etter min mening kunne danne grundlag for mange gode samtaler om skole, pedagogikk, fellesskap, frihet og dannelse.”
Tore Haltli, Folkehøgskolebladet Norge

  • Originaltitel: Højskolepædagogik
  • ISBN: 9788771296877
  • Omslagsdesign: Christinna Lykkegaard Nilsson