Skip to content Skip to footer

Det flerstemmige klasserum

skrivning og samtale for at lære
Forfatter:Olga Dysthe

Begrebet om ‘Det flerstemmige klasserum’ bygger på et sociokulturelt og interaktivt syn på undervisning og læring – med teoretisk inspiration fra blandt andre Bakhtin, Vygotsky og Lotman. Men den konkrete hverdag i klasserummet er bogens “forskningsarena”, og lærere og lærerstuderende på alle niveauer vil kunne bruge dens overvejelser og ideer i deres klasserum.

Yderligere information

Sidetal

255

Udgivelsesdato

21.07.1997

Køb bogen

title Beskrivelse

I ‘Det flerstemmige klasserum’ møder vi tre forskellige klasser, Baywater- og Greyville-klasserne fra USA og Nordby-klassen fra Norge. Klasserne har det til fælles, at lærerne på forskellig måde bruger skrivning og samtale som redskaber for læring, og bogen koncentrerer sig om, hvordan læringsmuligheder skabes. Vi kommer tæt ind på elever fra forskellige samfundslag og etniske kulturer – og på lærere, der har mod til at gå nye veje. Lærere, der styrker læreprocesserne og tilstræber flerstemmighed i klasserne ved at gøre lærerens stemme til én af de mange stemmer, der lyttes til bringe eleverne i dialog – både med hinanden og med stoffet etablere et aktivt samspil mellem mundtligt og skriftligt og arbejde bevidst med elevernes brug af sproget, uanset fag.

‘Det flerstemmige klasserum’ bygger på et sociokulturelt og interaktivt syn på undervisning og læring – med teoretisk inspiration fra blandt andre Bakhtin, Vygotsky og Lotman. Men den konkrete hverdag i klasserummet er bogens “forskningsarena”, og lærere og lærerstuderende på alle niveauer vil kunne bruge dens overvejelser og ideer i deres klasserum.

“Bogen er en optimistisk demonstration af, hvordan det er muligt at ændre klasserummet fra enstemmighed til flerstemmighed og frugtbar dialog gennem et sejt og tålmodigt arbejde med at give eleverne stemme i klasserummet … Det, som Olga Dysthe med Bakhtin som udgangspunkt kan bidrage med i en tid, hvor mange lærere udsættes for kritik og let kan komme til at føle afmagt, er både nogle overordnede betragtninger om sprog og undervisning og nogle yderst konkrete forslag til, hvordan man kan tilrettelægge undervisning.” – skriver Birte Sørensen i sit forord til bogen.

  • Originaltitel: Det flerstemmige klasserum
  • ISBN: 9788777246838
  • Oversætter: Ib Høy Hansen
  • Illustrator: Liv Dysthe Sønderland