title Beskrivelse
Vi bruger tekster og medier, når vi kommunikerer, lærer og arbejder, bygger venskaber og udvikler vores identitet. Denne bog handler om multimodale tekster og om, hvordan vi bruger dem til at skabe mening. Hvad enten det drejer sig om en opgave i skolen eller et opslag på Facebook, bruger vi tekstkomtetencer, som er udviklet igennem en række tekstmøder.
Bogens mest grundlæggende spørgsmål er, hvad der skal til for at mestre disse møder og hente viden, oplevelser og erfaringer ud af tekster. Det er et vigtigt spørgsmål for alle som læser og lærer, og for alle som selv skal undervise og formidle gennem tekster. Bogen er spækket med eksempler fra undervisningsmaterialer og medier, og de teoretiske perspektiver udvikles i et tæt samspil med eksemplerne.
“Udgivelsen er et kvalitetsværk, der netop nu er lige, hvad fagligt interesserede … har brug for – for at kunne fordybe sig og blive klogere på multimodalitet i en undervisningskontekst. Anbefales varmt."
Hanne Schriver, Læsepædagogen
"Det er fagligt funderet, fyldestgørende og informerende, når de kompetente læseforskere Eva Maagerø og Elise Seip Tønnessen, forsøger at klarlægge de kompetencer, der kræves af læseren i det multimodale samfund. Jeg er særlig begejstret for deres insisteren på at bruge begrebet tekstkompetence frem for literacy ... Det er virkelig guf for danskstuderende på læreruddannelsen på i de obligatoriske moduler og som selvstændig læsning. Jeg har allerede sat bogen på pensumlisten i foråret og anbefalet den til en kollega, der har gjort selv samme."
Mette Sofie Kirkedal, Bogoplevelsen.dk