title Beskrivelse
Hvad vil det sige at forstå det, man læser, og hvordan kan undervisningen tilrettelægges, så den fremmer elevernes læse-forståelse?
Bogens forfattere tager udgangspunkt i disse og andre centrale spørgsmål om læseforståelse og diskuterer dem i lyset af nyere forskning. Læseren får indsigt i, hvad der kræves for at blive en god læser i videnssamfundet, og i, hvad god under-visning i læseforståelse indebærer.
"Bogen alle taler om ... Det er enkelt, klart og til at håndtere. Lærere og lærerstuderende bør læse bogen. Det bør de."
Folkeskolen
"Denne her bog må man bare anmelde. For pludselig er det den, alle taler om. Jeg skulle i al fald have fingrene i den. 286 sider på norsk. Og de glider bare ned. Hver og en. Bogen er skrevet til lærerstuderende og til lærere i efter- og videreuddannelsen. Hensigten er at få forskningresultater frem til praktikerne. Hurtigt – før forsknings-resultaterne forældes. Og derfor er der arbejdet meget med sproget, så læsningen ikke bestandigt bremses af ord og begreber, som læseren ikke forstår. Og det er lykkedes. Hvis jeg skal fremhæve denne bog for en enkelt ting, så skal det være for selve den sproglige form. Det er sjældent at møde et værk, der indvier læseren i forsknings-resultater på en så legende let måde som her! Det er værd at efterstræbe."
Anne Katrine Rask, anmeldelse af den norske udgave i månedsmagasinet 'Undervisere'