title Beskrivelse
Hvis man ønsker at reflektere over egen praksis, kan der imidlertid rejses et
vigtigt spørgsmål: Hvor godt et overblik har jeg egentlig over, hvad der sker i
praksis? Hvor godt er jeg i stand til faktisk at se mine elever, studerende og
kommunikere mine iagttagelser? Hvor godt ser jeg min undervisning eller min
vejledning? Det er det, denne bog handler om – hvordan man som lærer eller
studerende kan gå frem for bedre at se sin praksis.
Forfatteren giver en grundig indføring i observation som fænomen og metode og redegør for blandt andet logskrivning, interview og spørgeskema. Bogen
indeholder desuden et kapitel om audio-/videoobservation. Derudover drøftes
valg af metode, analyse af information og konstruktiv brug af information som
grundlag for pædagogisk udviklingsarbejde. Etiske overvejelser i
observationsarbejde belyses også.
Formålet med bogen er at give lærerstuderende, lærere og praktikvejledere en
indføring i observation og vurdering som et redskab til at udvikle pædagogisk
professionalitet. Bogen kan derfor blive et vigtigt værktøj for lærerteam, i
lærerstuderendes praktik og arbejde med empiri i studier og opgaveskrivning.