title Beskrivelse
Karakterdannelse har fået en renæssance i tidens kulturelle og pædagogiske debatter, og Trivselskommissionen har foreslået, at karakterdannelse igen skal stå i formålsparagrafferne for dagtilbud, skoler og lærer- og pædagoguddannelser.
Men hvad er karakterdannelse? Hvilke karakterdyder kan styrke vores eksistens og fællesskaber? Og hvilken pædagogisk praksis kan integrere karakterdannelse i skolens liv?
Ifølge den tyske filosof Hans-Georg Gadamer (1900-2002) er dannelse “højnelse til humanitet gennem kultur”. Det er familiernes, skolens, foreningslivets og samfundets opgave at højne og kultivere børn til menneskelighed. Gennem kultur- og karakterdannelse vokser børn og borgere til at kunne være i relation: De bliver med-mennesker, med-ansvarlige og med-borgere.
I denne antologi stiller en række af Danmarks og Nordens førende pædagogiske tænkere skarpt på karakterdannelse; fra dydsetik og livsoplysning over demokratisk dannelse og til den digitale samtid.


