Kreativt og lærerigt materiale til 'Sigurd fortæller H.C. Andersens
eventyr' til brug derhjemme eller i skolen. Materialet består af en
hovedbog med opgaver til hvert eventyr, der varierer mellem kreative
opgaver med formgivning og musik og fordybelsesopgaver, hvor barnet
dykker ned i H.C. Andersens særlige måde at bruge sproget på. Det er
kendetegnende for materialet, at fantasien og fortælleglæden er i fokus.
Bogen indeholder desuden masser af ‘fun facts’ om H.C. Andersens liv.
Skal
bogen bruges i skolesammenhæng, kan læreren på materialets hjemmeside
finde en lærervejledning, der bygger på ‘Den Andersenske metode’,
udviklet af Jacob Bøggild fra H.C. Andersen Centret på Syddansk
Universitet og museumsinspektør Henrik Lübker, ansvarlig for
formidlingen i H.C. Andersens Hus og Barndomshjem.
‘100 lærerige
opgaver til Sigurd fortæller H.C. Andersens eventyr’ er en guldgrube af
tricks til at lukke den gamle digters verden op med. Lærebogen gør
vores indsigt i alt det, som H.C. Andersen står for, og vores forståelse
for alt det, han vil sige os, meget større.
Jens Thodberg Bertelsen,
Rektor emeritus,
Leder af H.C. Andersen Fonden/Uddannelse
"Jeg
er meget begejstret for dette moderne, nytænkende og kreative
materiale. Lærervejledningen med de dertilhørende opgaver må siges at
være 'den nye vin'. Jeg ville elske at lave et eventyrforløb i
indskolingen med dette materiale."
Viola Bang, Folkeskolen
"Det er en udpræget force, at materialet lærer eleverne i 3.-4. klasse at
arbejde tematisk med historie, som man også gør det i udskolingen."
Janus Neumann, Folkeskolen
Undervisningsmaterialet
Undervisningsmaterialet knytter sig til tobindsværket
Sigurd fortæller Danmarkshistorie og består af:
Sigurds Danmarkshistorie og Skoletube
En del af opgaverne fra Sigurds Danmarkshistorie – elevbog gør brug af
værktøjer og apps på Skoletube, som eleverne kan anvende på enten computer
eller tablet. Disse er nøje udvalgt i forhold til opgavernes sigte og elevernes
alder og er således meget enkle at bruge. Værktøjerne kan blandet andet
anvendes til at fremstille tegneserier, præsentationer, film og meget mere.
Skoletube fungerer samtidigt som et lukket system, hvor eleverne trygt kan
uploade og dele deres produktioner, uden at de bliver offentligt tilgængelige.
Alle skoletubes værktøjer findes på portalens forside:
Generelt – login, kanaler og ressourcer
Eleverne
skal anvende deres unilogin for at anvende Skoletube, hvorefter de har adgang
til portalens mange værktøjer, kanaler og ressourcer.
Ud over
de digitale værktøjer består Skoletube også af fem forskellige typer
kanaler, som eleverne kan uploade
opgaver og produktioner til eller hente opgaveskabeloner, billeder og andet
fra.
I sammenhæng
med
Sigurd fortæller Danmarkshistorie,
er det først og fremmest undervisningsmaterialets
ressourcekanaler, der er interessant. Til hvert af elevbogens
kapitler findes der tre af disse kanaler:
Billedkanalen, hvor eleverne kan finde
stor set alle de billeder, der findes i kapitlet, så de kan bruge dem i deres
egne digitale produktioner. Derudover findes der også enkelte andre billeder,
der kan bruges i forbindelse med ekstraopgaver.
Skabelonkanalen, hvor
eleverne kan hente skabeloner til blandt andet digitale tegneserier,
tidslinjer, slides og animationsfilm. Dette betyder, at rammen og formen er sat
for eleverne, så de kun skal bruge tid på selve indholdet og opgaveløsningen.
Mediatekkanalen, hvor
man kan finde de film og musiknumre fra
Sigurd
fortæller Danmarkshistorie, der passer til kapitlets temaer. Her er også
klip fra
Danmark på film, som
Filmcentralen.dk har stillet til rådighed til remix.
Derudover
findes der også fire kanaler, hvor alle henholdsvis film, musiknumre og tekster
fra
Sigurd fortæller Danmarkshistorieer samlet. Numrene findes alle i to udgaver med og uden sang.
Overordnede kanaler og resurser
Sange, tekster, film m.m. fra Sigurds Danmarkshistorie.
Billedkanaler
Her kan man finde stort set alle de billeder, der findes i kapitlet og
enkelte andre billeder, der kan bruges i forbindelse med ekstraopgaver.
Mediatekkanaler
Her kan man finde film og musiknumre fra Sigurds Danmarkshistorie, der
passer til kapitlets temaer. Der er også klip fra Danmark på film, som
Filmcentralen.dk har stillet til rådighed til remix.
Skabelonkanaler
Her kan man hente skabeloner til blandt andet digitale tegneserier, tidslinjer
og animationsfilm, som skal bruges til at løse bogens opgaver.
Vejledning og beskrivelse til de anvendte apps fra Skoletube
Animoto (computer) / Wrapster (tablet) – enkle præsentationer i filmformat
OBS!Siden lærervejledningen er udgivet er ovenstående værktøjer erstattet med Wevideo, som kan bruges til begge platforme.
Her vises, hvordan man kan lave lignende filmpræsentationer i Wevideo:
Pixton – tegneserier (begge platforme)
Man kan ud over tegneserier også fremstille egne figurer og rekvisitter,
der kan bruges i striber og plakater. Der er desuden mulighed for at uploade
historiske fotos og malerier, der kan bruges som baggrunde, så seriens handling
kan udspille sig i et historisk miljø.
Tryk på knappen ”Remix” for at bruge materialets skabeloner.
GoAnimate – Animationsfilm med tekst til tale (computer)
Bemærk: Værktøjet er ikke længere tilgængeligt på Skoletube.Her kan man let fremstille egne animationsfilm med brug af egne figurer og
baggrunde som i Pixton. Man skriver selv replikker ind, hvorefter figurerne
siger dem ved hjælp af syntetisk tale.
Kopier linket i beskrivelsen til skabelonerne for at lave egen udgave.
Film 22 viser hjælp til remix.
Thinglink – Interaktive billeder (begge platforme)
Eleverne vælger et baggrundsbillede, som de derefter lægger interaktive
punkter ind i. Disse punkter kan indeholde både tekst, billeder, film eller
links. På den måde kan eleverne for eksempel gøre rede for genstande eller
personer i et historisk foto eller maleri.
Tryk på ”Edit” i øverste højre hjørne for at bruge materialets
skabeloner.
Film 5-8 viser, hvordan man bruger billeder og film fra materialets
resursekanaler.
Tiki-Toki – tidslinje (begge platforme)
Her kan eleverne lave tidslinjer med tekst, billeder og film. Disse kan
inddeles i perioder med forskellige baggrunde, der tydeligt viser forskellene.
Tryk på knappen ”Fullscreen” og derefter ”Kopier denne tidslinje” for at
bruge materialets skabeloner.
Wevideo / MovieCut (computer) / Pinnacle
Studio (tablet) – Filmredigering
Værktøjer til at arbejde med film, hvad enten det gælder optagelse,
redigering, nyt speak eller andet.
OBS!Siden lærervejledningen er udgivet er ovenstående værktøjer erstattet med Wevideo, som kan bruges til begge platforme.
Slidemaker – Præsentationer (begge platforme)
I dette værktøj kan eleverne fremstille klassiske slide-præsentationer, men
med den fordel at flere elever kan arbejde samtidigt på den samme præsentation
– endda på tværs af platforme.
Easel.ly – Plakater og infografik (begge platforme)
Her kan der meget enkelt laves for eksempel plakater, inforgrafik, reklamer
samt avis- eller magasinforsider. Dette værktøj bruges fortrinsvis i
ekstraopgaverne.
Tryk på ”Fuldskærm” og på ”Edit” for at bruge materialets skabeloner. Sørg
for at være logget ind på Easel.ly først.