PRÆSENTATION | MERE OM BOGEN | |
Vygotskij om læring som udviklingsvilkår | Vygotskij Lindqvist | | 299,95 | | | | Interessen for Lev Vygotskijs pædagogiske og psykologiske teorier har vel aldrig været større i Vesteuropa og Nordamerika end i det seneste årti. Vygotskij om læring som udviklingsvilkår er en kommenteret tekstsamling, der bygger på afsnit fra Vygotskijs ungdomsværk Pædagogisk psykologi. Bogen udkom første gang i 1926, men blev i Stalintiden underlagt censur og mere eller mindre glemt. Først i 1991 blev bogen publiceret igen i Sovjetunionen og i 1997 i en engelsk udgave, der har spredt interessen for værket ud over den vestlige verden. |
Vygotskij om læring som udviklingsvilkår | Vygotskij Lindqvist | | 299,95 | | | | Bogens grundideer er: den enkelte elevs ret til at udvikle sin personlighed og sit kreative potentiale, lærerens opgave som vejleder og samarbejdspartner for eleven, undervisningens forudsætninger i elevernes interesse og behov, eleverne som de aktive, der skal udvikle selvstændighed i undervisningen, og at undervisningsmetoderne skal tilpasses efter elevernes forudsætninger.
Teksterne fra Pædagogisk psykologi er valgt ud fra deres aktualitet i forhold til diskussionerne om den moderne skoles udvikling. De er efterfølgende kommenteret af dr.phil. Gunilla Lindqvist fra Karlstad Universitet i Sverige, der er en fremtrædende Vygotskij-forsker. Kommentarerne sigter dobbelt ved både at sætte teksterne ind i en historisk kontekst, herunder som forarbejde for den kulturhistoriske teori, og perspektivere dem i forhold til den omfattende indflydelse, Vygotskijs tænkning har haft på vor tids syn på pædagogik og praktisk undervisning.
Vygotskij om læring som udviklingsvilkår henvender sig især til studerende og lærere i de pædagogiske uddannelser, men også lærere og pædagoger i skole og institution vil i bogen finde inspiration til deres pædagogiske overvejelser og argumentation. |
|