Læs hele Folkeskolens grundige omtale

"Det er stort, det er godt, det er vel frit fra tid til anden, men det er fortalt med en respekt og forståelse for børn i en digital tidsalder, der ganske vist hævdes at kunne meget selv, men til enhver tid har brug for en voksen, der siger: 'Sådan var det'."
Janus Neumann, Folkeskolen




Undervisningsmaterialet

Undervisningsmaterialet knytter sig til tobindsværket Sigurd fortæller Danmarkshistorie og består af:



Interview

med materialets ophavsmænd fra udgivelsesreceptionen den 2. december 2016 i Kongens Portvagt i Fredericia


Sigurds Danmarkshistorie og Skoletube

En del af opgaverne fra Sigurds Danmarkshistorie – elevbog gør brug af værktøjer og apps på Skoletube, som eleverne kan anvende på enten computer eller tablet. Disse er nøje udvalgt i forhold til opgavernes sigte og elevernes alder og er således meget enkle at bruge. Værktøjerne kan blandet andet anvendes til at fremstille tegneserier, præsentationer, film og meget mere.

Skoletube fungerer samtidigt som et lukket system, hvor eleverne trygt kan uploade og dele deres produktioner, uden at de bliver offentligt tilgængelige.


Alle skoletubes værktøjer findes på portalens forside:


Generelt – login, kanaler og ressourcer

Eleverne skal anvende deres unilogin for at anvende Skoletube, hvorefter de har adgang til portalens mange værktøjer, kanaler og ressourcer.

Ud over de digitale værktøjer består Skoletube også af fem forskellige typerkanaler, som eleverne kan uploade opgaver og produktioner til eller hente opgaveskabeloner, billeder og andet fra.

I sammenhæng medSigurd fortæller Danmarkshistorie, er det først og fremmest undervisningsmaterialetsressourcekanaler, der er interessant. Til hvert af elevbogens kapitler findes der tre af disse kanaler:

Billedkanalen, hvor eleverne kan finde stor set alle de billeder, der findes i kapitlet, så de kan bruge dem i deres egne digitale produktioner. Derudover findes der også enkelte andre billeder, der kan bruges i forbindelse med ekstraopgaver.

Skabelonkanalen, hvor eleverne kan hente skabeloner til blandt andet digitale tegneserier, tidslinjer, slides og animationsfilm. Dette betyder, at rammen og formen er sat for eleverne, så de kun skal bruge tid på selve indholdet og opgaveløsningen.

Mediatekkanalen, hvor man kan finde de film og musiknumre fraSigurd fortæller Danmarkshistorie, der passer til kapitlets temaer. Her er også klip fraDanmark på film, som Filmcentralen.dk har stillet til rådighed til remix.

Derudover findes der også fire kanaler, hvor alle henholdsvis film, musiknumre og tekster fraSigurd fortæller Danmarkshistorieer samlet. Numrene findes alle i to udgaver med og uden sang.


Overordnede kanaler og resurser

Sange, tekster, film m.m. fra Sigurds Danmarkshistorie.


Billedkanaler

Her kan man finde stort set alle de billeder, der findes i kapitlet og enkelte andre billeder, der kan bruges i forbindelse med ekstraopgaver.


Mediatekkanaler

Her kan man finde film og musiknumre fra Sigurds Danmarkshistorie, der passer til kapitlets temaer. Der er også klip fra Danmark på film, som Filmcentralen.dk har stillet til rådighed til remix.


Skabelonkanaler

Her kan man hente skabeloner til blandt andet digitale tegneserier, tidslinjer og animationsfilm, som skal bruges til at løse bogens opgaver.


Vejledning og beskrivelse til de anvendte apps fra Skoletube

Animoto (computer) / Wrapster (tablet) – enkle præsentationer i filmformat

Eleverne vælger hvilke billeder, der skal bruges, skriver eller indtaler tekst og lader programmets forudindstillede temaer klare resten.


Pixton – tegneserier (begge platforme)

Man kan ud over tegneserier også fremstille egne figurer og rekvisitter, der kan bruges i striber og plakater. Der er desuden mulighed for at uploade historiske fotos og malerier, der kan bruges som baggrunde, så seriens handling kan udspille sig i et historisk miljø.

Tryk på knappen ”Remix” for at bruge materialets skabeloner.


GoAnimate – Animationsfilm med tekst til tale (computer)

Her kan man let fremstille egne animationsfilm med brug af egne figurer og baggrunde som i Pixton. Man skriver selv replikker ind, hvorefter figurerne siger dem ved hjælp af syntetisk tale.

Kopier linket i beskrivelsen til skabelonerne for at lave egen udgave.Film 22 viser hjælp til remix.


Thinglink – Interaktive billeder (begge platforme)

Eleverne vælger et baggrundsbillede, som de derefter lægger interaktive punkter ind i. Disse punkter kan indeholde både tekst, billeder, film eller links. På den måde kan eleverne for eksempel gøre rede for genstande eller personer i et historisk foto eller maleri.

Tryk på ”Edit” i øverste højre hjørne for at bruge materialets skabeloner.Film 5-8 viser, hvordan man bruger billeder og film fra materialets resursekanaler.


Tiki-Toki – tidslinje (begge platforme)

Her kan eleverne lave tidslinjer med tekst, billeder og film. Disse kan inddeles i perioder med forskellige baggrunde, der tydeligt viser forskellene.

Tryk på knappen ”Fullscreen” og derefter ”Kopier denne tidslinje” for at bruge materialets skabeloner.


Wevideo / MovieCut (computer) / Pinnacle Studio (tablet) – Filmredigering

Værktøjer til at arbejde med film, hvad enten det gælder optagelse, redigering, nyt speak eller andet.

OBS!Siden lærervejledningen er udgivet er ovenstående værktøjer erstattet med Wevideo, som kan bruges til begge platforme.

Slidemaker – Præsentationer (begge platforme)

I dette værktøj kan eleverne fremstille klassiske slide-præsentationer, men med den fordel at flere elever kan arbejde samtidigt på den samme præsentation – endda på tværs af platforme.


Easel.ly – Plakater og infografik (begge platforme)

Her kan der meget enkelt laves for eksempel plakater, inforgrafik, reklamer samt avis- eller magasinforsider. Dette værktøj bruges fortrinsvis i ekstraopgaverne.

Tryk på ”Fuldskærm” og på ”Edit” for at bruge materialets skabeloner. Sørg for at være logget ind på Easel.ly først.
 

 

I N D K Ø B S K U R V L O G I N