Skip to content Skip to footer

Dysleksi, motivation og robusthed

“Bogen er fyldt med dyslektiske børns tegninger, som illustrerer, hvordan det er at leve med dysleksi, og så vrimler den med cases. De er med til at gøre os opmærksomme på den dagligdag eller virkelighed, vi møder, når vi er på. Trine Trentemøller har vigtige budskaber. Bogen er absolut anbefalelsesværdig. Det er en bog, som jeg vil anbefale på det varmeste, at man læser på læreruddannelsen, og som man tager op på skolerne som et fælles projekt for trivsel.”
Heidi Friborg Christophersen, Folkeskolen

 

Yderligere information

Udgivelsesdato

01.02.2019

Køb bogen

title Beskrivelse

Børn med dysleksi oplever ofte nederlag, når de møder den skriftsprogskultur skolen bygger på. Børnene oplever, at de ikke kan følge med deres kammerater fagligt, og den oplevelse kan have store psykiske konsekvenser for børnene, ligesom det kan få afgørende betydning for deres fremtidige uddannelsesvalg. Det er vigtigt, at både forældre og lærere kan motivere børnene, og det er vigtigt, at de voksne omkring børnene arbejder sammen om at styrke børnenes robusthed, så de kan overkomme de udfordringer de møder.

Trine Trentemøller formidler viden om dysleksi, motivation og robusthed og giver bud på strategier til, hvordan man kan arbejde med børnene både i skolen og i hjemmet. Det er barnets perspektiv, der er i fokus, og børnenes stemmer kommer til udtryk gennem tegninger, der illustrere, hvordan det opleves at have dysleksi: Hvad bør der være mere af i skolen og hvad bør der være mindre af, hvis det skal være nemmere at gå i skole, når man har dysleksi.

Bogen opfordrer til, at børnenes stemmer inddrages, og den peger på, hvor vigtigt et godt samarbejde mellem skole og hjem er, når et barn er udfordret i skolen.

"Bogen er fyldt med dyslektiske børns tegninger, som illustrerer, hvordan det er at leve med dysleksi, og så vrimler den med cases. De er med til at gøre os opmærksomme på den dagligdag eller virkelighed, vi møder, når vi er på. Trine Trentemøller har vigtige budskaber. Bogen er absolut anbefalelsesværdig. Det er en bog, som jeg vil anbefale på det varmeste, at man læser på læreruddannelsen, og som man tager op på skolerne som et fælles projekt for trivsel."
Heidi Friborg Christophersen, Folkeskolen

“Det er en letlæst og meget hjertevarm udgivelse, som giver en god faglig viden om dysleksi, samtidig med at den også giver et indblik i de mange følelser og udfordringer relateret til dysleksi. Bogen giver lærere og forældre gode redskaber til i samarbejde at hjælpe børnene både fagligt og følelsesmæssigt. Det er en udgivelse, som kan få skuldrene til at sænke sig hos mange bekymrede forældre og deres børn med dysleksi.”
Henrik Munch Jørgensen, Lektørudtalelse

  • Originaltitel: Dysleksi, motivation og robusthed
  • ISBN: 9788772042947
  • Omslagsdesign: Malene Rauhe